1 C
İstanbul
Pazar, Ocak 17, 2021

Katılım Bankaları’nın Personel Yapısı

İlginizi Çekebilir

Katılım bankaları kâr-zarar esasına dayalı olarak faaliyet gösteren ve ülkemizde mali sektörde yer alan kuruluşlardır. Ülkemizde bu kurumlara İslâmi banka ve/veya faizsiz banka gibi isimlendirmeler de yapılmaktadır. Bu bankalar yaptıkları ticari faaliyetlerin sonucunda mudilerine kâr payı dağıtırlar. Ticari faaliyetlerin sonucunda zarar da edebilmektedirler.

Personel kurumların özelliklerine inanmalı

Özelliklerini birkaç cümle ile belirttiğimiz bu kurumlarda görev yapan personel de; öncelikle kurumların bu özelliklerine inanması gerekir. Kârın yanında zarar olasılığının da olduğuna ve bu işlemlerin faiz tanımına uymadığını kendisi de inanmalı ve müşterilere de bu şekilde anlatmalıdır.

Banka personelinin öncelikle bankacılık etik kurallarına uyması gerekir. Müşterilerini banka ürünlerini kullanırken bunların sağlayacağı fayda ve zararı açıkça anlatmak, bankanın itibar kaybına sebep verecek hal ve hareketlerden kaçınmak temel nitelikleri olmakla beraber aşağıda sayılan sosyolojik etmenleri de gözetmelidir.

Bu kurumlar ilk kurulduğu yıllarda, personelin kuruma sadakati ve işlemlerine güveni yüksek bir oranda idi. İlerleyen zaman içerisinde bankalar arasında, özellikle 2000 yılı ve sonrasında başlayan rekabet anlayışı, katılım banka personelinin davranışsal yapısında da etkileşime yol açmıştır. Bu rekabet ortamı personelin ruhsal ve sosyal yapısını etkileyecek düzeye ulaşmıştır.

2000 yılı öncesinde yapılan bir ankette, personelin katılım bankalarını tercih etmelerindeki en önemli faktör sorulmuş, alınan cevap bu kurumların faizle iştigal eden bir kurum olmamaları ve İslâmi esaslara göre faaliyet göstermeleri şeklinde olmuştur. Sonraki zamanlara bu özellik personel istihdamında bu kadar belirgin olmamıştır.

Personel, bankanın danışma kurulunun kararlarına göre hareket etmelidir

Katılım bankalarının kâr payı dağıtımında bazı teknik hesaplamalar yapılmakta ve bu hesaplamalarda kullanılan temel değişkenler birim değeri, hesap değeri ve birim hesap değeridir. Katılım banka personeli bu değişkenlerin genel özelliklerini ve bu değişkenler kullanılarak kâr-zarar dağıtımını nasıl yapıldığını mutlaka öğrenmelidir. Bunun yanında personel, bankanın danışma kurulunun kararlarına göre hareket etmelidir.

“Siz katılım bankası çalışanları ayrıcalıklı ve seçilmiş insanlarsınız”

Katılım bankası personelinin diğer bankalarda olduğu gibi, rekabet kuralının bir sonucu olarak bazı ürün gerçekleştirme hedefleri vardır. Personel bu hedeflerini gerçekleştirme noktasında müşterilerle iletişimde bulunur. İletişimi sağlarken personelin ana amacı katılım bankacılığının teorisini müşteriye anlatmak ve katılım bankacılığını tanıtmak olmalıdır. Bu yönüyle katılım banka personeli aynı zamanda bir müşterinin faizli bir ürün kullanmasını önleyecek, bir nevi tebliğ görevini yaparak sevap hanesine artı değerler katacaktır. 23 yıllık bir katılım bankası çalışanı olarak, çalıştığım sürede beraber mesai yaptığımız bir üstadımızın her toplantıda dile getirdiği gibi, “Siz katılım bankası çalışanları ayrıcalıklı ve seçilmiş insanlarsınız” söylemi beni çok etkilemiştir.

Katılım bankası personelinin, yukarıda sözü edilen özellik ve karakter dünyasından daha önemli bir unsur ise; bu bankalar istihdam ettikleri her personelin faizsiz bankacılık ilke standartlarına uygun şekilde görev yapabilmesi için gerekli uygun ortamı hazırlamalı ve personele yeterli düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmasına yönelik teorik ve uygulamalı eğitim konusunda tedbirleri almalıdırlar.

Ahmet Avcı

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daha Fazla

Katılım Haberleri

Dergiden Son Yazılar

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezleri kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam etmeniz durumunda, çerez kullanımımıza onay veriyor sayılırsınız.
Onayla
Privacy Policy