11.4 C
İstanbul
Salı, Kasım 24, 2020

İş Dünyası ve Dijital Dönüşüm

İlginizi Çekebilir

Arif Ersoy’u Anlamak

Merhum Arif Ersoy Hocamız, insanlık yanarken su taşımayı hiç bırakmadı ve bitaraflardan olmadı. Kaybettiklerimizin kıymetini sonradan anlamak gibi, çıkasıca bir huyumuz var. Hatta maalesef, sadece...

Basra Körfezi’nde Bir İnci: Bahreyn

Petrolün yanı sıra inci üretimiyle de dikkat çeken Bahreyn, Basra Körfezi’nde yer alan bir ada ülkesi… Asya Kıtası, dünyadaki en büyük kara parçası olarak biliniyor....

Çalışan Motivasyonunu Artırma Yolları

Yazı: Cem Eker Pandemi sonrası yeni bir hayata başlarken şirketlerde çalışan motivasyonu nasıl yükseltilir? Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını, 2020’nin ilk çeyreğinde iyiden iyiye kendini göstermeye...

Medeniyetlerin Buluşma Noktası Sri Lanka

Yazı: Gültuğ Erdöl Muhteşem doğası, dikkat çekici yapıları ve farklı kültürden insanları ile Sri Lanka… Dört tarafı denizlerle çevrili Sri Lanka, büyük ve bereketli nehirleri...

Dijital dönüşüm süreci; akıllı cihazların yaygınlaşması ile yepyeni satış yöntemlerini ve satış deneyimlerini bir araya getirdi

Yazı: Kamil Mehmet Özkan

Üretim ve ticaretin geçmişi, insanlık tarihinin ilk dönemlerine kadar uzanır. Ancak insanlık tarihinin hiçbir döneminde üretim ve ticaret, son 20 yılda olduğu kadar radikal dönüşümlere tanıklık etmemiştir. Sanayi Devrimi, buhar ve elektrik enerjisinin üretilmesi de dâhil hiçbir köklü kırılım bu kadar hızlı gelişmemiş, üretim ve ticaretin temellerini dijital devrim kadar dönüştürmemiştir.

Ürün satın alma ve planlanan hedef kitlenin gereksinimlerinin oluşması sürecinden bu ihtiyaçların tasarlanmasına, üretilmesine ve pazarlanma yolu ile satılmasına ve satış sonrası süreçlerde dâhil tüm sistemlerde ezber bozan dönüşümler yaşanmaktadır. Aynı zamanda işletmeler nezdinde üretim, finansal ve insan kaynaklarına erişim ile yönetim gibi kavramlar da dijital dönüşümden nasibini almış böylelikle tüm süreçler dönüşmeye başlamıştır.

Asya ve Uzak Doğu başta olmak üzere pek çok üretim kompleksinde, insanlar ile üretim için özel tasarlanmış robotlar birlikte çalışmaya başladı bile. Üretimin sadece robotlara devredildiği sektörler ve üretim merkezleri, her geçen gün artmaya devam ediyor. Diğer yandan her gün yetenekleri ve üretim kapasitesi gelişim gösteren 3 boyutlu yazıcılar ile üretim başka yönden de dönüşümünü sürdürüyor. Günümüzde insanlar, istedikleri ürünü tasarlayıp evlerinde, garajlarında üreterek kullanmaya devam edebiliyor.

Yeni çağın en büyük kaynaklarından olan veri ile kullanılan dijital platformlar, sensörler ve kişisel cihazlar, sonsuza yaklaşacak şekilde artmaya devam ediyor. Artık firmalar sahadaki çalışanlarından anlık olarak haberdar olabilirken tüm müşterilerinin ve potansiyel müşterilerinin istek, öneri ve şikâyetlerine de erişebiliyor.

Üzerinde yaşadığımız dünya, tarihinde hiç olmadığı kadar kalabalık bir nüfusu barındırmaya başladı. 1940’larda 2 milyar civarında olan nüfus günümüzde 8 milyara doğru emin adımlarla ilerliyor. Özellikle 2. Dünya Savaşı sonrasında nüfus katlanarak artmaya devam etti. Diğer taraftan bu kalabalık nüfusun kişisel gelir seviyesine bakıldığında, medeniyet tarihinin en çok kişi başı gelir ortalamasına sahip toplumlarının yaşadığı dönmedeyiz. Tüketim oranlarına bakıldığında aynı yükselişi görüyoruz. Tüm bu nüfus, gelir ve buna bağlı olarak tüketimde olan artış yeni arayışları süratlendirmiş ve dijital dönüşümü hızlandıran bir katalizör görevi görmüştür. Dijital dönüşüm tamamlanmıştır, tüm hızıyla devam etmektedir. İş dünyası da pek çok alanda bu dönüşümden etkilenmektedir.

 

“Dijital dönüşüm ile birlikte binlerce yıldır yapılan ticari faaliyetler, temelde aynı kalsa da yapılma yöntemi kökten değişmiş durumda”

 

 

 

 

Ticaretin Dönüşümü

Dijital dönüşüm ile birlikte binlerce yıldır yapılan ticari faaliyetler, temelde aynı kalsa da yapılma yöntemi kökten değişmiştir. 1990’ların başında internet kullanımının yaygınlaşması ile önceleri alternatif bir satış kanalı olarak görülen e-ticaret siteleri, günümüz ticari faaliyetlerin önemli bir kısmının gerçekleştiği ana kanallar hâline geldi. Devam eden bu süreç; akıllı cihazların yaygınlaşmasını, yepyeni satış yöntemlerini ve satış deneyimlerini de bir araya getirdi. Bazı sektörlerde, sadece dijital satış kanalları kullanılırken bazı sektörlerde ise fiziksel satış deneyimi dijital ve mobil hizmetler ile zenginleştirilerek devam ediyor. Diğer taraftan dijital dönüşüm sadece son kullanıcıya hitap eden kanallarda gerçekleşmiyor. Artık işletmeler, ham madde ve ara madde ticaretinden üretimin farklı kanallara dağıtılması ve kontrolünü de dijital platformlar üzerinden gerçekleştiriyor.

Finans dünyasında da dijital dönüşüm ve yeni araçlar ile birlikte tüm işlemler ve para transferleri dijital olarak yapılıyor. Her gün trilyonlarca dolar para globalde dolaşırken dijital dönüşüm çağı ile birlikte hiçbir merkez bankasına bağlı olmayan, tamamen dijital yeni para birimleri de günlük hayatımıza girmiş durumda. En popülerleri Bitcoin’in kullanım alanları ve gizemli ilk oluşturucusu hakkında şaibeler devam etse de son kullanıcılar dâhil pek çok alanda yaygınlaşmaya devam ediyor.

Büyük Veri ve Altın Çağı

2020’de dünyada internete giren cihaz sayısının 50 milyara yükseleceği tahmin ediliyor. Moore Yasası ile her geçen gün gücü katlanarak artarken maliyetleri de o hızla düşen çipler ve yaygın kullanılan elektronik cihazlar ile birlikte her yıl bir öncekini katlayan oranda veri üretilen bir dönemde yaşıyoruz. İş dünyası için iç ve dış müşteriler, tüm paydaşlar ve en önemlisi tüm rakipler ile ilgili gerekli gereksiz tüm verilere erişilebilen bir dönemden geçiyoruz. Önceleri özenle seçilmiş örnek kümeler üzerinde yapılan pazarlama araştırmaları, artık tüm müşterileri kapsayacak şekilde yapılabilmekte, proaktif pazarlama stratejileri geliştirilebilmektedir. Tüm bu veri bolluğundan pozitif anlamda yararlanabilmek için işletmelerin veri analiz ve anlamlandırma alanındaki yetkinliklerini arttırması gerekmektedir. Doğru analiz ile mevcut müşterilerin sadakati kazanılıp şikâyet ettikleri noktalar giderilirken diğer taraftan rakiplerin mutsuz müşterilerini de kazanmak için olanaklar/araçlar hep büyük veri analizi ve anlamlandırması ile çalışmaktadır.

Büyük verinin doğru kullanımı ile ürünün üretimine karar verme aşamasından tasarım ve geliştirilmesine kadar tüm süreçler gerçek müşteriler ve anlık geri bildirimler ile gerçekleştirilebilir.

 

“İş dünyası için iç ve dış müşteriler, tüm paydaşlar ve en önemlisi tüm rakipler ile ilgili gerekli gereksiz tüm verilere erişilebilen bir dönemden geçiyoruz”

 

 

3B Yazıcılar ve Yeni Üretim

Kişiye özel üretim aslında çok uzak olduğumuz bir kavram değil. Sanayi Devrimi ile birlikte üretimin fabrikasyona dönmesi ve kitlesel üretim tesisleri dönemini saymazsak aslında 17. yy öncesinde üretim, büyük ölçüde siparişe ve kişiye üretime dayanan, zanaatkârlar ve onların atölyesinde emek yoğun şekilde yapılan bir süreçti. Sanayi Devrimi ile büyük üretim bantları, zanaatkârların ve onların atölyelerinin de sonunu getirdi. Ta ki 3 boyutlu yazıcılar hayatımıza girene kadar. Her geçen gün farklı materyalleri işleme yeteneği kazanan ve daha komplike modelleri daha hızlı üretebilerek karşımıza çıkan 3B yazıcıların aynı zamanda edinme maliyetleri de hızla düşüyor. Yakın dönemde tüketiciler, beğendikleri pek çok ürünü kişiselleştirip evlerinde istedikleri materyaller ile üretebilecekler. Bu da aslında üretim sürecinde köklü değişimin habercisi. Tüketiciler birer türetici hâline gelirken tamamen olmasa bile geleneksel üretim, lojistik ve satış sürecindeki bazı aracıların ortadan kalkacağı, ürünlerin tasarım ve satış modellerinin de kökten değişeceğinin göstergesi. Diğer taraftan 3B yazıcılar, B2B alanda da kullanılmaya başlandı. Tam teşekküllü bakım hangarının olmadığı bir havalimanında uçağın bozulan parçası için başka bir uçak beklemek yerine 3B yazıcı ile üretebilir ve kullanmaya anında başlayabilirsiniz. Yine ürün geliştirilen bir sektörde iseniz müşterinize ürünü şık çizimlerden öte birebir kopyası ile çok daha rahat pazarlayabilir, kitlesel üretim öncesinde prototip üretim ve kişiselleştirme için kullanabilirsiniz.

İnsan Kaynaklarının Dönüşümü

İş dünyasında dönüşüm insan kaynakları alanında da büyük oranda gerçekleşiyor. Anlık takip sistemleri ile artık tüm çalışanların anlık performans değerleri ölçülebilirken emek yoğun sektörlerin çoğunda tam otomatizasyon ve robotlarla üretime geçiş devam ediyor. Diğer yandan bu geçiş süreçleri, insan kaynaklarında yeni yetenek ve yetkinliklere ihtiyaç duyulmasını sağlıyor. Dönüşümde şirketler, bir yandan emek yoğun iş gücünü azaltırken diğer yandan mevcut personelini de geçiş sürecinin tüm gerekliliklerine en iyi şekilde hazırlaması gerekiyor. Bu sürecin üretim piramidinin en altındaki çalışandan en tepe yöneticiye kadar tüm zinciri kapsaması başarılı dönüşüm için önemli. Aksi takdirde dijital dönüşümün gereklilikleri olan yetkinliklerin olmadığı bir ekip ile bu evreyi tamamlamak çok da mümkün değil. Özellikle şirketlerin her kademesinin bu dönüşüm sürecini benimsemesi ve görev/ sorumluluk alanını buna göre düzenliyor olması gerekiyor.

 

Dijital dönüşüm hem günlük yaşamın hem de iş, ekonomi ve finans dünyasının genel işleyişlerini temelden değiştirmeye devam ediyor

 

 

Para Kavramının Dönüşümü

Dijital dönüşüm çağı ile birlikte para kavramı da dönüşüme uğradı. Merkez bankalarından bağımsız yapısı ile tamamen dijital kripto kodlar ile oluşturulan Bitcoin, önceleri FBI’ın karanlık web için yaptığı operasyon ile bilinirlik sağlasa da zamanla kabul görmeye ve neredeyse her alanda alışveriş için kullanılmaya başlandı.

Diğer yandan dijital dönüşüm ile birlikte para transferleri ve yatırımların yönetiminin kolaylaşması da hem finans sektörü için hem de ticaret alanında faaliyet gösterenler için iş yapış süreçlerini oldukça kısalttı. Bankacılık sistemi de dijital dönüşümü ilk tamamlayan sektörlerin başında geliyor. Kişilerin hesaplarından paralarını kendilerinin çekmelerine izin veren ATM’lerin kullanılmaya başlanmasından sonra gelinen noktada müşterilerin kredi başvurularını ve risk seviyelerini hesaplayan ayrıca kredi verilip verilmeyeceğine karar veren botlar dönemine geldik. Yine yapay zekâ ile finansal piyasalarda en optimum kazanca yönelik yatırımlar da gerçekleştirilmeye başlandı.

Dijital dönüşüm hem günlük yaşamın hem de iş, ekonomi ve finans dünyasının genel işleyişlerini temelden değiştirmeye devam ediyor. Bankacılık, yayıncılık gibi bazı sektörler, dijital dönüşüm ile birlikte temel işleyişini çoktan dönüştürmüşken üretim sanayisi de hem robotların kullanımı hem de 3B yazıcıların yaygınlaşması ile birlikte dijital dönüşüm yolunun başında. Dijital dönüşüm tüm hızıyla devam ediyor ve tamamlanmış değil. Hangi sektörde faaliyet gösterirseniz gösterin iş yapış süreçlerinden üretilen hizmet ve ürünlere kadar etkilemeye devam edecek. Önemli olan siz bu dönüşüme hazır mısınız?

Daha Fazla

Katılım Haberleri

Albaraka Türk’ten Doğal Gaz Açıklaması 

Albaraka Türk Katılım Bankası Genel Müdürü Melikşah Utku, Karadeniz'de keşfedilen doğal gaza ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Utku, "Yenileme dönemi gelen doğal gaz anlaşmalarında sahip olduğumuz...

Albaraka’dan “Güvenli Ödeme Sistemi”

Albaraka Türk Katılım Bankası, Türkiye Noterler Birliği ile iş birliği yaparak, ikinci el motorlu kara taşıtı alım-satımında, taşıtın mülkiyeti ile satış tutarının güvenli ve...

Dergiden Son Yazılar

IBOR Geçişi Nasıl Zorluklar Getirebilir?

IBOR’un, (Bankalararası Teklif Edilen Faiz Oranı) 2021 yılı sonunda devre dışı bırakılması planlanıyor. Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgınının küresel etkilerine rağmen LIBOR’u (Londra Bankalararası Para...

Türkiye’de İşletmecilik Öğretimi

Ülkemizdeki işletmecilik öğretim mimarisinin, kısa sürede çıkış yolu olmayacağı bilinciyle yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir. Türkiye’deki işletmecilik öğretimi, 50 yıllık süreyi geride bırakmıştır. İstanbul Üniversitesi İktisat...

Katılım Bankalarında Likidite Riski

Likidite riskinin belirlenmesi, bankaların piyasa risklerine karşı pozisyon almalarında büyük önem taşımaktadır. Dünyada finansal liberalizasyonun hızlandığı 1980’li yıllardan beri bankalar, birçok şirket için önemli bir...

Altın, “Güvenli Liman” mı?

Altın, birkaç yıl daha güvenli liman şeklinde yatırımcıların gözdesi olmaya devam edecek. Altın, ABD’nin para birimi dolara olan güvenin azaldığı dönemlerde parasal varlıkların korunması açısından...

İslami Finans ve Akıllı Sözleşmeler

Blockchain’in sağladığı akıllı sözleşme teknolojisi, birçok sektöre şeffaflık sağlaması nedeniyle İslami finans dünyasında da tercih edilmektedir. Blockchain teknolojisi, dünyada hızla yayılmaktadır. Sözkonusu teknolojinin fayda sağladığı...
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezleri kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam etmeniz durumunda, çerez kullanımımıza onay veriyor sayılırsınız.
Onayla
Privacy Policy