10.7 C
İstanbul
Perşembe, Aralık 3, 2020

Bankacılık Teknolojiyle Boyut Değiştiriyor

İlginizi Çekebilir

Arif Ersoy’u Anlamak

Merhum Arif Ersoy Hocamız, insanlık yanarken su taşımayı hiç bırakmadı ve bitaraflardan olmadı.Kaybettiklerimizin kıymetini sonradan anlamak gibi, çıkasıca bir huyumuz var. Hatta maalesef, sadece...

Basra Körfezi’nde Bir İnci: Bahreyn

Petrolün yanı sıra inci üretimiyle de dikkat çeken Bahreyn, Basra Körfezi’nde yer alan bir ada ülkesi…Asya Kıtası, dünyadaki en büyük kara parçası olarak biliniyor....

Çalışan Motivasyonunu Artırma Yolları

Yazı: Cem EkerPandemi sonrası yeni bir hayata başlarken şirketlerde çalışan motivasyonu nasıl yükseltilir?Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını, 2020’nin ilk çeyreğinde iyiden iyiye kendini göstermeye...

Medeniyetlerin Buluşma Noktası Sri Lanka

Yazı: Gültuğ ErdölMuhteşem doğası, dikkat çekici yapıları ve farklı kültürden insanları ile Sri Lanka…Dört tarafı denizlerle çevrili Sri Lanka, büyük ve bereketli nehirleri...

Hepimiz günlük hayatımıza şöyle bir göz attığımızda, çeşitli akıllı teknolojilerin rutinimize ne kadar dahil olduğunu ölçebiliriz. Teknolojinin gelişme hızı, bugün akıl almaz derecelere ulaştı ve bize bu alanda daha dün sunulmuş olan hizmetler yarın çoktan eskimiş olacak. Hâl böyle olunca teknolojinin bizlere bahşettiği yeni imkânlara öyle kolay kolay şaşırmıyoruz. Hatta tüm iş yoğunluğumuz arasında “Şöyle bir teknolojiyi ne zaman çıkaracaklar?” gibi istemlerle ileri teknolojiyi artık “olması gereken” bir beklenti hâline getirmiş durumdayız. Peki, “Günlük koşuşturmaca içinde yapmamız gereken diğer tüm işlemleri değil ayağımıza, parmaklarımızın ucuna kadar getiren bu teknolojiye en çok hangi alanda duyuyoruz?” diye soracak olursak, biz meşgul insanlar ilk hangisini söyleriz? Elbette açık ara farkla birinci sırada, hepimizin en çok ihtiyacı olduğu ve sık başvurduğu finansal işlemler yer alır. Günümüz bankacılığı, bu nedenle hâli hazırda müşterilerinin finansal faaliyetlerini, yani bir bakıma hayatı kolaylaştırıcı işlevlerini yerine getirmek amacıyla teknoloji yatırımlarına ağırlık veriyor. Çünkü yaşama dair tüm bilgilerin sayısal ifadesi anlamına gelen dijitalleşmenin, hareket kaynağı itibarıyla sayılara dayalı bir alanda ön plana çıkması; yineleyecek olursak şaşırılacak bir durum değil, aksine beklendik bir gelişme olacaktır. Ancak diğer yandan son zamanlarda bankaların müşterilerine sunmaya başladığı dijital hizmetler, bazen “Bu kadarının yapılmasını beklemiyorduk. Oldukça başarılı ve kolay.” dedirten özelliklere sahip olabiliyor.

Rekabet, Dijitalde Artarak Devam Ediyor

Başlangıç evresinde olduğumuz bu bilişim çağında, bankacılık sektörü başta olmak üzere tüm iş dünyasının en revaçtaki gündem maddesini “dijital dönüşüm” oluşturuyor.

Bu kavram; kurumların kısa ve uzun vadeli stratejilerine, iş yapma şekillerine, ürün ve hizmet çeşitliliğine, karar mekanizmalarına, diğer kurumlarla yaptıkları iş birliklerine, kısacası tüm altyapı ve üstyapılarına kendini iyiden iyiye yerleştiriyor. Kurumların istikametini dijital dönüşüme yönlendirdiği bu süreçte bankaların, bu alanda diğer sektörlere nazaran daha hızlı ilerlediği görülüyor. Teknoloji geliştikçe, onu takip etmekte ve kullanmakta olan müşterilerin beklentileri de bu yönde nitel bir artış gösteriyor. Bu durum, bankalar arasındaki olağan rekabetin boyut değiştirmesini, yani dijital bir zemine taşınmasını hazırlıyor.

Dijital Bankacılık Tüm Hızıyla Büyümeye Devam Ediyor
Birkaç yıl önce internet bankacılığı ve hemen ardından pratik mobil uygulamalarla hız kazanan dijital rekabet; günümüzde yapay zekâ, nesnelerin interneti, sanal gerçeklik, biyometrik doğrulama ve son zamanlarda finans dünyasını kasıp kavuran blokzincir teknolojileri olarak kendini gösteriyor. Bu doğrultuda mevcut alandaki beklentiler ise bankaların teknoloji yatırım bütçelerini yıllık yüzde 30 seviyesine yükseltmesi ve bunu takiben dijital bankacılığın, pazardaki payını yüzde 50’den fazla arttırması yönünde. Bu alanda çeşitli otoritelerce yapılan araştırmalara göre dünya genelinde son 10 yılda internet ve mobil bankacılık kullanımının 5, işlem hacminin ise 10 kattan daha fazla artış göstermesi de bunu ortaya koyuyor. Öyle ki nüfusu 80 milyon olan ülkemizde de aktif dijital bankacılık müşterilerinin sayısının 40 milyonları bularak toplam nüfusun yarısına tekabül etmesi de kullanıcı yoğunluğunun ne denli arttığını ve ileride dijital bankacılığın daha da önem arz edeceğini gösteriyor. Hâliyle gidişatın doğal sonucu olarak dijitalleşmenin kaçınılmazlığı, bankaları buna yönlendiriyor.

Müşteri Memnuniyeti ve Yüksek Güvenlik Hedefleniyor
Müşteri memnuniyetini azami derecede sağlayan ve yatırım maliyetlerini düşüren dijital bankacılık, gün geçtikçe yaygınlığını artıran bir hizmet modeli olmaya devam ediyor. Bankalar, rekabet avantajını elinde bulundurmak amacıyla dijitale ağırlık vermesinin yanı sıra bu uygulamalarında müşterilerinden hizmet bedeli, işlem ücreti veya komisyon gibi meblağlar talep etmeyerek bu sayede maliyet, yat ve hız bakımından mukabil olarak kazanım elde ediyor. Bankaların sunduğu bu hizmetler arasında kredi kartı takip ve işlemleri, fatura ödeme talimatları, EFT, havale, döviz transferi, vergi ödemeleri, pasaport, eğitim harç işlemleri, sigorta poliçe ödemeleri, hisse senedi, altın ile tahvil ve bono işlemleri gibi tüm gereklilikler yer alıyor. Finansal alandaki bu kapsamlı dijitalleşme hem bankaların hem de müşterilerin işlerini kolaylaştırırken aynı zamanda siber güvenlik risklerinin de ortadan kaldırılması için blokzincir teknolojisini bünyesine dâhil ediyor.

Hem Güvenli Hem Kişiye Özel Bankacılık

Kişisel veri ve varlıkların korunması adına sıkı güvenlik önlemleri gerektiren tüm bu nansal işlemler, birkaç yıl öncesine kadar sadece belirli aralıklarla güncelleme isteyen klasik şifreleme yöntemi ile yapılırken günümüzde QR kod, göz tarama sistemleri, parmak izi okuma gibi teknolojilerle müşterilere şifrelemeye kıyasla daha fazla kolaylık sağlarken aynı zamanda daha emniyetli hizmet sunuyor. Ayrıca bankalar; dijital servislerini yaygınlaştırabilmek ve daha ulaşılabilir kılmak maksadıyla artık yalnızca kendi geliştirdikleri uygulamaları değil, IOS ve Android gibi sistemlerin kendi özellikleriyle entegre hizmetler de sunuyor. Kişiler, müşterisi olduğu bankalara ilişkin faaliyetlerini böylelikle yalnızca kendilerine ait olan cihaz kimlikleriyle özdeş şekilde yürütebiliyor. Bu sayede telefonlarda yer alan çeşitli mesajlaşma uygulamaları aracılığıyla veya sesli asistanlar yoluyla para transferleri gerçekleştirilebilirken alışveriş esnasında ise bu akıllı cihazlar, pos cihazlarına yaklaştırılarak temassız ödeme sağlanabiliyor. Bankaların geliştirdiği bu yüksek güvenlikli uygulamalar ile devlet ve kamu kuruluşlarıyla olan işlemler de gerçekleştirilebiliyor. E-Devlet’in mobil bankacılıkla kurduğu entegrasyon, bu konuda birçok vatandaşın hayatını kolaylaştırdı. Bununla birlikte toplu taşıma kartlarına, yükleme noktası bulmaya gerek olmaksızın para transferi yapmak da artık mümkün. Ayrıca çoğu banka, hizmet sektöründe faaliyet gösteren kurumsal rmalarla imzaladıkları anlaşmalar yoluyla, bu rmaları tercih eden müşterilerine teknolojik kolaylıkların getirdiği cazip avantajlar sunabiliyor.

Geleneksel Şubeler Dönüşüm Geçiriyor

Nakit para dolaşımının zorunluluğu ve çoğu işlem için doğrudan bankaya gitme durumu, bu gibi teknolojik gelişmelerle her ne kadar eski sıklığını yitirmiş olsa da bankaların fiziksel mevcudiyeti, önümüzdeki yıllarda da önemini koruyacağa benziyor. Bu nedenle bankalar, bu konuda da müşterilerine şube randevusu alma veya şube yoğunluklarını takip edebilme gibi çeşitli kolaylıklar sağlıyor. Birçok banka, şubelere ulaşım ve işlemlere zemin hazırlama açısından devreye alınan bu teknolojilerin beraberinde şube içinde de dönüşüme gidiyor. Sunulan bu yeni hizmet modelinde, müşteriler, banka işlemlerini sonuçlandırabilmek adına sayfalar dolusu doküman imzalamak yerine şubelerde bulunan tabletler veya kendi akıllı cihazları sayesinde onay sürecini tamamlayabiliyor. Ancak şube dışında da müşteri temsilcisiyle birebir görüşmenin gerekli olduğu durumlarda görüntülü konuşma ya da yapay asistan gibi özellikler, müşterilerin tüm kayıtlarını hızlı bir şekilde tarama ve yönlendirmeye olanak tanıyor. Böylelikle kişiler, akıllı telefonlarını günün her saatinde ve nansal işlemlerinin neredeyse tümünde kendilerine atanmış kişisel bir finans uzmanına dönüştürebiliyor.

Bankalar FinTech’lere de Teknoloji Sunuyor

Bankaların bu hızlı dönüşümünde FinTech’lerin rolünden bahsetmemek işten değil. Bankacılık kapsamındaki işlemleri, çok daha ucuz ve efektif yollardan gerçekleştiren FinTech sektörünün gelişimiyle bankalar, hâli hazırda kendilerini dijitale yönlendiren doğal akışı daha da perçinleyerek ilerletti. Klasik bankacılık sektörü, FinTech’lerin hareket noktasını oluşturan yapay zekâ ve blokzincir teknolojilerini hızla kendi bünyelerine entegre etmeye başladı. Öyle

ki bu noktada gelişimleri yakalamak adına AR-GE merkezleri oluşturan bankalar, FinTech girişimcilerinin kullanımına sunma amacıyla kendi arayüzlerine (API – Application Programming Interface) ulaşılabilecek portallar oluşturmaya girişti. Böylelikle FinTech’lerin meydana çıkışıyla ivme kazanan dijital bankacılık, FinTech’lerin gelişimine ön ayak olmaya başladı. Ülkemizde çok yaygın olmasa da dünya genelinde yerini sağlamlaştıran API marketlerinin tüm dijital finans dünyasında rekabeti farklı bir noktaya taşıyacağı, yine birkaç yıl önce öngörülmeyen ancak bugünün dünyasında oldukça beklenen bir seyir.

Daha Fazla

Katılım Haberleri

Albaraka Türk’ten Doğal Gaz Açıklaması 

Albaraka Türk Katılım Bankası Genel Müdürü Melikşah Utku, Karadeniz'de keşfedilen doğal gaza ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Utku, "Yenileme dönemi gelen doğal gaz anlaşmalarında sahip olduğumuz...

Albaraka’dan “Güvenli Ödeme Sistemi”

Albaraka Türk Katılım Bankası, Türkiye Noterler Birliği ile iş birliği yaparak, ikinci el motorlu kara taşıtı alım-satımında, taşıtın mülkiyeti ile satış tutarının güvenli ve...

Dergiden Son Yazılar

IBOR Geçişi Nasıl Zorluklar Getirebilir?

IBOR’un, (Bankalararası Teklif Edilen Faiz Oranı) 2021 yılı sonunda devre dışı bırakılması planlanıyor.Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgınının küresel etkilerine rağmen LIBOR’u (Londra Bankalararası Para...

Türkiye’de İşletmecilik Öğretimi

Ülkemizdeki işletmecilik öğretim mimarisinin, kısa sürede çıkış yolu olmayacağı bilinciyle yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir.Türkiye’deki işletmecilik öğretimi, 50 yıllık süreyi geride bırakmıştır. İstanbul Üniversitesi İktisat...

Katılım Bankalarında Likidite Riski

Likidite riskinin belirlenmesi, bankaların piyasa risklerine karşı pozisyon almalarında büyük önem taşımaktadır.Dünyada finansal liberalizasyonun hızlandığı 1980’li yıllardan beri bankalar, birçok şirket için önemli bir...

Altın, “Güvenli Liman” mı?

Altın, birkaç yıl daha güvenli liman şeklinde yatırımcıların gözdesi olmaya devam edecek.Altın, ABD’nin para birimi dolara olan güvenin azaldığı dönemlerde parasal varlıkların korunması açısından...

İslami Finans ve Akıllı Sözleşmeler

Blockchain’in sağladığı akıllı sözleşme teknolojisi, birçok sektöre şeffaflık sağlaması nedeniyle İslami finans dünyasında da tercih edilmektedir.Blockchain teknolojisi, dünyada hızla yayılmaktadır. Sözkonusu teknolojinin fayda sağladığı...
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezleri kullanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam etmeniz durumunda, çerez kullanımımıza onay veriyor sayılırsınız.
Onayla
Privacy Policy